I'll make a man out of you


Gjennom masken, hente tråden, gjennom masken, hente tråden, gjennom to masker, under, over. Ny maske, gjennom, hente, tilbake, hente, tilbake. Om og om igjen, som en sang på repeat, som et hakk i platen, som årstidene i et år. Nålen danser bortover, hopper, tar en liten pause, puster i bakken. Ny tråd, ny farge, ny rad, korssting på korssting, ull mot fingre, metall mot hud, og sakte blir et garnnøste til noe med ansikt.

Jeg hekler. Jeg liker å hekle, selv om jeg ikke er sytti år gammel og det knaker i gulvet der jeg sitter i gyngestolen min. Jeg strikker ikke, jeg har null peiling på hvordan man legger opp masker, og jeg banner som en sjømann når jeg må dille med å sy. Men hekling liker jeg. Jeg liker garnbutikkene med tynne og tykke tråder i farger fra havet og skogen og fantasien. Jeg liker å se at selv om jeg ikke kan sy for alt i verden, så kan jeg i hvert fall gjøre noe med en tråd. Jeg liker å drømme om hva jeg skal lage, og jeg liker å være semistolt av resultatet jeg får, selv om det ser litt ut som det ble laget av en tiåring.

For hekling er gøy. Selv om hekleoppskrifter ligner på gresk, og selv om jeg må lære meg å hekle baklengs og opp og ned og hvem vet. Men en dag, en dag skal jeg kunne hekle søte små muffinser med glasur på toppen, og marshmallows man kan putte i en skål i vinduet. Men foreløpig har jeg bare heklet en oransje bamse med litt for stort hode.

Er du flink til å gjøre håndarbeid?





15 spiser syltetøy:

Nøve said...

Haha, kjempesøt!

Jeg lærte meg å strikke i høst, da. Så nå ligger det et ganske så smalt og hullete skjerf på loftet som jeg ikke har rørt siden før jul.

Nora said...

Aw, den var søt!!:D

Guro0o said...

aah, no fekk eg lyst til å strikke! evt. hekle, men det kan eg ikkje :p

DREA said...

Åååh, haha, så søt bamse! Jeg kan sy litt, men ender opp med at det bare er noe skolegreier som ikke skjer så ofte som hvert tredje år en gang. Hekle har jeg alltid hatt lyst til å lære meg, for det kan jeg ikke. Men jeg kan strikke da, selv om det ikke er annet enn skjerf som jeg aldri får lagd ferdig, for jeg har ikke så stor tålmodighet til det, dessuten har det en tendens til å bli litt passelig skjevt. Ikke min feil i alle fall, hehe.

Og forresten, glad du likte tskjortene du også! ^^ hihi.

Lady Netta said...

Naaaw :D Den var kjempesøt! Jeg liker å strikke, men bare rett før jul :P

Vutarie said...

til alle dere som bare strikker: hekling er mye enklere (synes jeg i alle fall). kun EN nål å holde rede på, og ingen masker å miste eller noe som helst.

Mette said...

Wow, så gøy, og så kreativt! :D

Jeg liker å holde på med håndarbeid jeg også, men jeg finner alt for sjelden tid til det!

cavejam said...

Jeg kunne strikke før, men det er såpass lenge siden at jeg har glemt det ut. Bamsen var supersøt! Hekler du på bestilling? :D

Vutarie said...

cavie: tror jeg skal bli litt bedre til å hekle før jeg hekler på bestilling :P

Lene said...

Eg har prøvd å hekle, men fekk det ikkje til, men strikke det kan eg.

Har strikka vesker, sitte underlag og småbamser osv.

Så søt bamse.

ceciliemaria said...

Å, hekling er så gøy! Og den bamsen... STILIG! Åh, så søt!

malin said...

tusen takk!
digger også undervanns!

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg likar å brodere. Og bamsen var nydeleg! :D

Lady Netta said...

Så rart, jeg får ikke kommentert på det nye innlegget ditt! Er det meningen?... Er det noe jeg ikke ser kanskje :P
Uansett! Det jeg skulle si var; Tusen takk for spillelista, koser meg med den as I write ;)

Vutarie said...

lady netta: neida, du ser helt fint, går ikke an å kommentere på det :P