The world spins madly on


Da mamma ba (tvang) meg til å rydde vekk de gamle tegneseriene mine fra stuen fordi vi skal legge ny parkett, kom jeg over en gammel tegneserie jeg husker veldig godt. Nemlig den eneste tegneserien som noen gang har fått meg til å gråte. Den har jeg naturligvis gjemt unna mamma, og nå vil jeg gjerne dele litt av den med dere.

Den heter "Slik begynte det", og tar for seg alle begynnelsene i tegneserien Bamse - historiene før historien.
Først forteller farmor om hvordan faren til Bamse forelsket seg i moren til Bamse [trykk på bildene for å få dem større]



Og hvordan alle hun var glad i forsvant på havet

Så handler det om hvordan Skallmann, Lille Hopp og Bamse møttes

Skallmann er med selvfølgelig (min personlige favoritt)


Lille Hopp

Og Ulven da han var verdensmester i slemhet

Og det handler om hvordan katten Janson og Husmusa endte opp hos farmor

Så begynner den ordentlige historien, som jeg ikke skal fortelle så mye om. Men det begynner i alle fall med at farmor blir så forfjamset at hun henger opp Janson til tørk

De reiser i Skallmanns ballong

som etterhvert oppdager noe spennende

Og så møter de på jambolaierne, som viser dem ting de ikke hadde våget å håpe på

Tegneserien er publisert av Hjemmet-Serieforlaget (1994).

Hva pleide du å lese da du var yngre?

24 spiser syltetøy:

Rikke said...

Bamse! :D Sangpedagogen min har et Bamseblad liggende i sofaen, som jeg pleier å lese i. Han er så fin, han. Bamse og Lille Hopp og Skallmann, knis.

Da jeg var yngre pleide jeg å lese Disneybøker, fordi jeg fikk dem i posten med jevne mellomrom.

Nora said...

Jeg leste såklart også bamse ;)

Nøve said...

Aw, jeg elsket Bamse. Og Donald. Og detektivbøker, og TL-klubb-bøker.

Camilla said...

Ååååh, bamse! Jeg abonnerte på bamse i et par år. GOOD TIMES!

Vutarie said...

rikke: han er veldig fin indeed :D og skallmanns skole er jo superlærerik 8)

nøve: jeg leser fremdeles donald hver eneste morgen, hehhh

camilla: indeed!

Nøve said...

Aw! Jeg hadde kanskje gjort det, med mindre foreldrene mine hadde sluttet å kjøpe bladet. Har en DEL samlepermer, though.

Blomsterplukker, vinterbarn. said...

så utrolig søtt!!! elsk <3!

Ida said...

tuuusen takk for premien :D

ååh, bamse! jeg har to vhs-filmer av bamse, og jeg elsket dem når jeg var mindre :D kanskje jeg rett og slett skal se dem igjen snart!

Lady Netta said...

Naaaw, så koselig :D Mamma leste litt frøken detektiv og bobsy barna for meg fra hennes barndom. Ellers fikk jeg tilsendt Barbie-bøker hele tia, så det var vel de jeg leste mest. Ellers var det en bok som jeg leste hele tiden, men jeg husker ikke hva den het, bare at den handlet om en drage og en gutt.

C said...

nostalgi, indeed.

DREA said...

aww! jeg leste også bamse. tror det må være det søteste som noen gang er blitt oppfunna gjennom tegnseserier. og ja, også leste jeg donald. og litt fant. du vet den søte hunden.

DREA said...

aww! jeg leste også bamse. tror det må være det søteste som noen gang er blitt oppfunna gjennom tegnseserier. og ja, også leste jeg donald. og litt fant. du vet den søte hunden.

kay said...

bamse! i used to force my dad to import me some bamse-magazines every time he went to norway (he's norwegian, i grew up somewhere else). bamse taught me norwegian, haha. i think i actually recognize some of the pics in your post from bamse issues i've read.

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg hugsar den historia! Bamse var det beste for meg som liten, eg elska Skallmann mest, eg ville verte/følte meg som han, tok ting med ro, var tålmodig, tenkte over ting medan alle dei andre sprang forbi. Eg elskar Bamse-serien!

tinekatrine said...

haha. vet ikke om du har sett det, men det er laget en slags tegneserie med bamse. lillesøsknene mine hadde en dvd med episoder som de spilte om og om og om og om igjen når vi var i frankrike. igh.

jegvilut said...

Herregud, jeg hadde helt glemt Bamse! Jeg elsket Bamse hvertfall, akkurat nå kommer jeg ikke på noe annet jeg leste, for jeg ble for opptatt av å tenke på Bamse.

line aurora said...

jeg leste også bamse. ble så glad nå når jeg så de rutene du hadde lagt ut at jeg fikk en klump inni meg som nesten fikk meg til å gråte. takk! bamse var nok en av favorittene. og så leste jeg donald. og wendy! men wendy var da jeg var litt "eldre", sånn åtte-ni år. var vel da jeg ble medlem av både penny og tl, også. likte spesielt ei hestebok om ei mølle og månen og sånt. jeg er glad du blogger igjen.

Malin said...

sv: ja, jeg føler meg ganske flink.. men er ganske mange teite ting man må gjøre også, som ikke gir noe mening overhode.. men men ;)

ååh, fint. dette husker jeg! jeg og ps, jeg ELSKER the world spins madly on. ah.

Veronica S said...

Bamse og Wendy blader, har fortsatt wendy og ponni bladene mine;)

Mariell said...

Åh, disse bladene hadde vi også :D De er litt forsvunnet nå, men jeg husker ennå de figurene :) Koselig!

Vutarie said...

ida: det synes jeg var en god idé :D

birte: jeg syntes alltid skallman var så skjønn! og så ble han så søtt sint når folk ba han om å skynde seg, haha.

tinekatrine: joda, vi har bamse på vhs også. men det er jo ikke helt det samme :/

resten: tusen takk for kommentarer! wii

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Ja! :D
Eg har Skallmannbamse som eg vann på tivoli. <3

Espen said...

Vi menn er underrepresentert her. :p
Lisa; Takk for at du vekket masse gode minner :)

Virrvarr said...

Jeg husker denne serien! Den er skikkelig rørende! Nå fikk jeg lyst til å finne dem frem igjen! Takk for at du deler :D