I don't plan to get up


I dag synger han fyren fra YouTube it doesn't matter what city I'm in, og på tirsdag var jeg på et sykehus, mens det regnet og var sol. Jeg var ikke der fordi jeg har brukket kragebenet, eller fordi jeg trengte bandasje, men rett og slett fordi jeg donerte blod.

Helt fra jeg var ganske ung har jeg villet donere blod, men jeg har ikke vært gammel nok. Atten år må man være, en-åtte, det tallet som sier du er stor nok. Og nå er jeg stor nok, endelig, så nå donerer jeg blod. Og det er ikke farlig! De sjekker blodet ditt, og så kommer du vandrende inn, og så ligger du i en stol og leser blader mens en maskin sier "dsshh dsshh dsshh dsshh" helt rytmisk. Takk, takk, takk, takk. Litt sånn. Og man kan drikke vann eller eplejuice, eller appelsinjuice om du vil. Og hvis man har vært flink, det vil si hvis man har sittet noen minutter i den stolen og hørt på maskinen som messer takk, da får man gave. På tirsdag fikk jeg vinglass. Gangen før fikk jeg et håndkle. Mannen overfor meg og litt til venstre fikk en paraply. Han ved siden av donerte 50 kroner til SOS Barnebyer. Man får velge.

Du kan også sitte i en sånn stol, hvis du er over atten og ikke bryter med noen av kravene. Du behøver ikke være rik. Du behøver ikke bekymre deg over at mye av det du gir går til administrasjon. Og du behøver ikke streve i hytt og pine. Blodgiving er viktig, men det er også enkelt. For deg.

Og derfor vil jeg oppfordre alle som kan til å gi blod. Det tar så lite av tiden din, og det hjelper. Man kan ikke fremstille blod kunstig, men kroppen din kan erstatte den halve literen de tapper. Igjen: jeg sier ikke at dette er noe du gjøre, for jeg vil definitivt ikke presse noen til å bli blodgiver. Men du kan jo alltids tenke over saken? Og i mens du tenker kan du jo høre på Julia Nunes og han fyren som synger den sangen så pent at hele blodet bruser.

Du kan lese mer om blodgiving HER

Er du blodgiver?

34 spiser syltetøy:

huilei said...

Du kan tro jeg har prøvd lenge. Men jeg klarer ikke legge på meg 5 kg så jeg får lov.

Ida said...

Han fyren liker jeg.

Jeg vet ikke om jeg kan gi blod eller ikke, men hvis jeg kan vet jeg ikke om jeg tør. Det virker skummelt, men man gjør jo noe fint. Så kanskje jeg tør en dag.

Nora said...

Nei, det tror jeg ikke jeg klarer..klarer nesten ikke ta blodprøve en gang:( (vet ikke om jeg får lov heller, har veldig lav blodprosent..) Flink du:) Supersøtt det bildet var <3

metern said...

Åh, vet du nå ble jeg glad. For når jeg var liten hadde jeg så lyst til å bli blodgiver fordi farfar var det. Og så ble kusinen min syk, og da tenkte jeg at blodgiver skulle jeg hvertfall bli. Skammelig nok glemte jeg det når jeg ble 18, midt oppi alt, men nå skal jeg jammen meg melde meg siden du skrev så fin post!

oluffen said...

Hadde tenkt å gjøre det i russetiden, men det ble aldri noe av. Har lyst though, må bare få en dag eller to fri fra jobb først.. :P

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg skal få til å gjere det i nærmaste framtid, I hope. :)

Malin said...

jeg har veeeldig lyst til å være blodgiver. men er er det noe jeg er redd for er det blodprøver og sprøyter og alt det. tanken på at noen skal stikke noe inn i armen min gir meg frysninger. føler meg jo litt pyse, men hver gang jeg setter meg ned i en stol og venter på ei sprøyte,blodprøve o.l, er det som om jeg venter på å dø, eller bli drept. høhø.
men ser opp til alle som klarer det. du er flink!

Binka said...

Jeg synes blodgiving er fantastisk! Applaus til deg som er blodgiver! Jeg derimot... jeg har tenkt på det samme, men jeg mistet motet...

Er det vondt? Blir du ør og sånn etterpå?

Thomas Misund said...

Jeg har hatt lyst til dette lenge, men jeg har stadig vekk falt inn under en av disse kategoriene som ikke får lov.

Men akkurat nå tror jeg at jeg kan, takk for påminnelsen!

Dessuten er Julia Nunes den beste dama.

Vutarie said...

huilei: meh, kjipt

ida: me2222. og det er ikke skummelt!

nora: haha, nei blodet ditt vil de nok ikke ha 8)

metern, birte, oluffen og thomas: doitttt! :D

malin: haha vel hvis du er så redd for sprøyter bør du kanskje ikke gjøre det :p

binka: det gjør bittelitt vondt, men ikke så veldig. jeg blir ikke ør etter å ha gitt blod, men noen blir jo det. derfor må man sitte på sykehuset i rundt 10 minutter for å se at man føler seg ok, så de passer på deg. jeg blir litt øm akkurat der de har stukket etterpå, men det går over etter en stund.

tinekatrine said...

jeg har lyst, men er redd jeg besvimer eller noe. syns blodprøve er ille nok...

line aurora said...

jeg vil jeg vil og jeg veit det er så viktig, men bare jeg tenker på blod blir jeg helt svimmel. og kanskje kaster jeg opp. det har jeg gjort et par ganger. det gjør ikke noe om jeg får et sår med litt blod piplende ut. men det gjør noe om jeg veit jeg kommer til å miste store mengder blod. dessuten er alt gæernt med blodet mitt, haha. jeg har vel en lettere form for anemi, men tror det er på vei til å ordne seg nå. du er flink som gir blod, lisa. (og jeg er flink som i det hele tatt klarer å kommentere på sånt, uff, kjenner meg faktisk litt dårlig.)

DREA said...

oi, jeg visste ikke at det var så flott å være blodgiver. jeg tenkte jo at det var fint, men ikke såå fint om du skjønner. faren min er blodgiver. jeg fikk lyst til å bli blodgiver nå jeg også, men jeg er bare 16 og et halvt, så må nok vente en stund til. :)

Nøve said...

HIHII! jeg skal være i japan i et halvt år, mest sannsynlig. men tror du skal dit først, så jeg synes du er heldig også.

(og nei jeg er ikke blodgiver, men jeg har ekstremt lav blodprosent og beinskjørhet på alle sider av familien. så ser liksom for meg at jeg er et dårlig utgangspunkt)

Carmelita said...

Jeg har lyst til å være blodgiver, men jeg kan ikke. Jeg må legge på meg 10 kg først (og bli 18, men det er jo ikke lenge til).

Camilla said...

jeg er snart 17 bare. så jeg kan ikke, men jeg tror ikke det går uansett for jeg er fryktelig redd for nåler og slikt.

nå tenker jeg smått på bloggen din hver gang jeg hører Owl City.

superb said...

jeg er organdonor da. eller, familien er enige at om jeg dør, så skal man få bruke alt man vil av meg og sånt.

jeg vil donere blod når jeg har fylt 18, men jeg har hørt at jeg ikke kan fordi jeg har piercinger? håper jeg kan, hvertfall.

Vutarie said...

tinekatrine og line aurora: huff da :/

drea: yay! vent i vei 8)

nøve: jau, vi her heldige begge to

carmelita: ooh i seeee

camilla: yay! (til owl city)

superb: hey, me2! jeg tror man kan noen steder med piercinger, men det er noe sånt med slimhinner og noe greier? idkk

Kristine said...

Kjempefint og viktig blogginnlegg! Eg liker at du tek opp slik :)

Og nei, eg er ikkje blodgjevar, diverre. Fordi eg har sånn teit blodtype som ingen kan ha, men som kan få blod i frå alle andre typar. Altså ganske meiningslaust å donera..

Men du er flink. Masse. Og eg bøyer meg i støvet :)

Arma said...

plutselig fikk jeg beskjed om at kroppen min ikke lager nok blod og jeg bare mister og mister mister. Så jeg måtte nesten bli lagt inn. Og hvis det hadde vært superkrise og jeg hadde måttet få blod, så er det jo fint at det er blod på sykehuset.

Og ja, jeg hadde nok gitt hvis jeg hadde hatt noe til overs:)))

Ragnhild said...

Du var veldig flink! Jeg vet ikke om jeg tørr, men det er vell kanskje ikke så farlig.. :)

http://ragnhildbr.blogg.no/

Inga said...

Jeg vil veldig gjerne gi blod. Men jeg har hele livet besvimt når jeg har sett blod. Vet ikke helt hva det kommer av, og det er veldig dumt(jeg går på piller for å slippe å ha mensen, for det er like ille). Gjør det kanskje ingenting om man besvimer i stolen? For det er nok en ganske stor fare for at det vil skje meg.

Forresten, nydelig sang!

Camilla said...

Jeg er nok ikke blodgiver, har ikke 100% blod eller noe slikt. Hadde det før, men, jernlageret mitt er sunket veldig, dessverre :/

Unrealized Fish said...

Hei, uhm, dette blir litt off topic her. Men. Jeg må bare spørre. Du har fått brevet mitt, ja? For jeg har ikke glemt å sende det? For jeg har sendt det for lenge siden. Og hvis du er like treig som meg til å svare, går det helt fint, det var ikke det. Men jeg er veldig vimsete, og tenkte plutselig på alle brevvennene jeg ikke har fått svar fra, og jeg troooor jeg har sendt brevene, men for alt jeg vet så er det min tur til å skrive..

Guro0o said...

har alltid lurt på å gjere det. Må vente til eg blir atten da. Er livredd for sprøyte, men eg trur det vil vere verdt det.

På tide å blogge igjen da?
bloggen din er heilt fantastisk. Elskar stemninga eg får når eg les den.

Arma said...

PREMIE? jeg trodde det var premie nok med heder og ære.
Rugdeveien 24
3617 kongsbærr.

mitt navn er, om det skulle være noe tvil, arma kunic. Eventuelt arma hasselhoff kunic. men det er bare på facebook. gid det var sant.

Kathleen said...

Jeg skulle gjerne gjort det, hadde det ikke vært for at jeg har blodfobi og besvimer hver gang jeg må ta en blodprøve hos legen.

Elisabeth said...

Hadde jeg ikke vært livredd for sprøyter hadde jeg vært det :) Koslig blogg du har

Marit said...

Kommer du tilbake snart?
Jeg savner bloggen din...

Marit said...

Kommer du tilbake snart?
Jeg savner bloggen din...

JULIE AIDA said...

lisa, you make me blush. tusen takk, finalisa!

Aida said...

Jeg får ikke lov til å gi blod jeg. Enda jeg vil!

Blomsterplukker, vinterbarn. said...

Blod...nei. jeg har sprøyteskrekk.

line aurora said...

trodde aldri jeg skulle komme til å mase på en blogger om hvor bloggeren blir av. men hvor blir du egentlig av.