Fitz & Dizzyspells


Jeg skulle egentlig gå på tur, på en bitteliten fjelltopp, skritt etter skritt, bare oppover. Istedenfor endte jeg opp med å ligge på sengen og høre på musikk med hendene på magen, du vet, slik som man ligger når man er død. Men om jeg hadde gått på den lille fjelltoppen i varmen skulle jeg tenkt på ting som ikke betyr noenting, som at hun jenta i TV-serien endelig stod opp for seg selv, og at det er varmt, og at jeg er sliten, og at jeg ikke har sprøyteskrekk, og at insekter er rare. Og kanskje skulle jeg tenkt på sånne mennesker som klatrer på Mount Everest og går til Nordpolen, sånne mennesker som bare går og går og går og går uten å gi opp. Som bryter grenser, både egne og andres, og som gjør akkurat slik de vil. På sånne som haiker gjennom hele verden selv om de er trettifem.

Kanskje skulle jeg tenkt på hustak i Amsterdam, og musikk fra en enslig trompet, og på kanalbåter og plakater og bilder, mange bilder med duse farger som ikke reflekterer virkelighet, men ønsker. Og jeg skulle tenkt på alt mennesker har oppnåd. Hvordan vi trosser alt for å gjøre slik vi vil - vi har lært oss å fly på vår egen måte og vi har lært oss å være under vann på vår egen måte. We were moving mountains long before we knew we could. Det skulle jeg tenkt på, mens jeg gikk på mitt eget lille fjell. Og kanskje hadde jeg plystret. Det hadde jeg nok. I alle fall på innsiden.

6 spiser syltetøy:

Lady Netta said...

Fint innlegg. Jeg hadde nok tenkt på mye av det samme. Det er godt å tenke :)

Nøve said...

<3

line aurora said...

heiii dette var fint. men du blir nok ikke en av de som bare går og går og går når du bare ligger i senga di og er død, hihi. selv om det kan være like så greit, å være litt død i senga i stedet for å sikle istapper. men jeg beundrer de som gjør det. lurer på hva som driver dem.

Kristine said...

Eg skulle på fjelltur i dag. Eg las ei bok i staden :)

Og du skriv, som alltid, heilt fantastisk :)

Dvergpingvin said...

Så fint at du fikk skrevet om tanker, selv om du ikke gikk på fjellet. ^^

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Nydeleg. <3