#20: Mandag


Dere søker på "DDE chords" (regner med at dere fant mange?) og "fine tanker om deg", men spesielt på "sokrates sitater". Mange, mange ganger på "sokrates sitater", og jeg har allerede skrevet et innlegg om det som jeg fremdeles holder fullt og helt fast ved. Er det ikke rart at jeg skrev en tekst for et år siden jeg føler jeg kunne skrevet den dag i dag? For det skal vel egentlig være omvendt, at man skal skrive en tekst for å huske tanker man ikke lenger har, at man skal se tilbake og tenke: "Det var da, mens nå er nå." Og det kan aldri være det samme, datid og fortid. Men Sokrates han er fortid, og det at jeg ikke kan sitere ham det er både fortid, nåtid og kanskje også fremtid. I alle fall litt. Og p.s; I dag er den aller siste dagen hvor jeg aldri har vært russ!

Kan du sitere filosofer?

6 spiser syltetøy:

Arma said...

Dette er ikke av en filosof, det er ikke engang et sitat. Det er siste del av et dikt som heter "when we two parted" av George Gordon. Jeg følte for å dele det.

In secret we met -
In sileence I grieve
That thy heart could forget,
Thy spirit decieve.
If I should meet thee
After long years,
How should I greet thee? -
With silence and tears.

huilei said...

Kanskje ikke gamle, greske filosofer, men jeg kan sitere Nietzsche og Oscar Wilde til en viss grad.

Nøve said...

jeg kan, jeg kan! jeg er veldig veldig glad i sitater, og henger meg av og til opp i slike sitatsider på internett. det skjedde faktisk på skolen i dag. (og så har jeg jo faktisk hatt historie og filosofi som fag, så jeg kan basics'en)

men:

"for hva er vel kjærlighet, om ikke vissheten om at noen er helt annerledes enn seg selv?"
-Nietzsche (sikkert ikke helt ordrett)

og:

"du skal ikke frykte døden. for når du finnes, finnes ikke den, og når den finnes, finnes ikke du."

(og dette helt uten å åpne google. og jeg kan mer! men skal slutte nå.)

Nøve said...

(det andre sitatet var epikur btw.)

Nøve said...
This comment has been removed by the author.
Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg siterer dei kanskje ikkje ordrett, men referer gjerne til filosofar og noko dei har kommentert frå både den eine og andre tida. :)