#12: Søndagskonkurranse


I dag er det søndag, og det betyr at det er duket for BEDA-konkurranse!
Slik foregår det: Jeg skriver en tekst sett gjennom øynene til noe vi omgir oss med, og så må dere gjette hva jeg er. Dere sender svaret deres til meg, og jeg trekker en vinner som vil få en premie. Hvis ingen, av en eller annen rar grunn, greier å gjette svaret, gir jeg premie til den som kom nærmest. Konkurransen vil være åpen for deltakelse helt frem til neste søndag. (Jeg kommer til å offentliggjøre navnet på alle vinnerne i mai)

Svaret på forrige konkurranse var: Trafikklys

BEDA 2:
Heihei! Her er jeg, og jeg er helt sikker på at vi har møttes mange ganger før. For eksempel på skolen, eller kanskje på ferie? Det tror jeg nok, ja. Du skjønner det at jeg er veldig flink til å hjelpe folk. De ser på meg og så forstår de alt de ikke forstod tidligere, eller blir sikre på det de var usikre på. Jeg liker så godt når jeg kan titte opp på folk og smile til dem og så smiler de tilbake. Men av og til er jeg også gjenstand for krangel og slike ting, og det er ikke så gøy. For av og til krangler folk over det jeg forteller dem. De veiver med fingrene sine i forskjellige retninger og dunker på meg og roper sinte ord. Da blir jeg fortvilet og prøver så godt jeg kan å hjelpe dem, men det fungerer ikke bestandig. Av og til hender det også at de rett og slett ikke forstår meg. Jeg vet ikke om det er fordi jeg forklarer meg på en dårlig måte eller ikke er så detaljert som jeg burde vært. Eller om de bare ikke ser noen sammenheng mellom det jeg sier og det de selv tenker og ser. Det er så vanskelig å vite! Men jeg er alltid der for å hjelpe dem, det er jeg. Og jeg blir ekstra glad når de bruker en venn jeg har for å bekrefte det jeg sier, eller skjønne akkurat hvordan de skal tyde budskapet mitt. For jeg er fin å ha alene, men ekstra fin å ha sammen med vennen min.

Jeg kommer i litt forskjellige former og sånt. Jeg kan være både stor og bitteliten. Jeg kan brettes sammen og puttes i lommen, eller jeg kan dekke en hel vegg. Jeg kan være i bøker, jeg kan være på plakater, jeg kan være på internett, eller jeg kan se ut som et vanlig papir bare. Av og til er jeg på tv også, som regel på nyhetene. Jeg kan være ute, eller jeg kan være inne. Og når jeg forteller deg ting, kan det være mange forskjellige ting. Det kan være om verden og land, eller det kan være om byer og fjell, eller kanskje til og med bare et nabolag eller innsiden av et hus.

Jeg er fin å bruke til historie, det er jeg. For jeg har forandret meg en del opp gjennom tidene, og da kan folk peke på meg og si "Sånn pleide det å være." Og så kan de se på meg sånn som jeg er nå og si: "Ser dere forskjellen? Ser dere hva som har skjedd?" Utseendet mitt gjennom tidene forteller rett og slett historien til veldig mange land og veldig mange mennesker. Og det synes jeg er temmelig kult.

Hva er jeg?


For å delta, send en svaret ditt til lisaloffen@gmail.com. Merk mailen din BEDA 2. Husk å ta med navn, adresse og link til bloggen din (om du har en blogg). Konkurransen er åpen for alle. Håper du blir med!