Love-glue-gunning


Lady Gaga synger you can't read my poker face og jeg leser tekster jeg skrev for lenge siden, på den tiden jeg skrev mye og ofte, hele tiden faktisk. Den tiden jeg betraktet det å skrive som noe stort, som terapi, som noe jeg ikke kunne leve uten. Skrive, tenkte jeg, det er meg. Og jeg boblet inni meg og drømte om setninger i bokomslag med navnet mitt utenpå, eller egentlig et pseudonym, men det spiller ingen rolle. Min tekst i alle fall, lest av andres øyne, følt av andres følelser, ledd med andres latter, grått med andres tårer. Sånn tenkte jeg på den tiden og knotet ned historier jeg aldri fullførte, som ville fått enhver TL-utgiver til å vri seg i setene sine, men som allikevel, av en eller annen rar grunn, får meg til å smile og rødme på samme tid. For du vet, som Virrvarr sa, de beste historiene skrev man i åttende klasse. Og at en privatskole i England har bilmekanikk, bandøving og norsk som fag, et eget avishus og et helt eget teater, i tillegg til en fangekjeller hvor de henger opp folk som ikke gjør leksene sine - det er jo helt naturlig. Can't read my poker face.

Skrev du mye da du var yngre?
Forresten, er det noe du lurer på? Still meg spørsmål!

18 spiser syltetøy:

Nora said...

Jeg lurer på ditt kjærlighetsliv, du forteller aldri om noen søte gutter eller noe sånt noe, spill nuh :P

Arma said...

jeg trodde jeg også skulle bli forfatter. men nå har jeg skjønt at folk ikke tåler å lese banneord i bøker. FAEN. derfor blogger jeg. egentlig så banner jeg mer enn jeg blogger.

jeg gruer meg btw til å reise fordi jeg reiser fra veldig mange fine mennnesker og en fint liv. Og så er jeg redd for at en kjempetjukk amerikaner skal sette seg på meg.

Oi, vm i lang kommentar.

tinekatrine said...

unnskyld! jeg spiser ost og syltetøy, for det er det eneste de har på skolen som det ikke er dødt dyr i 8) ble du glad nå? :D

Unrealized Fish said...

Jeg har prøvd mang en gang å skrive. Flere titalls skrivebøker er halvfulle, og noen har jeg bare fordi jeg likte -tanken- på å skrive noe vettugt i dem. Jeg plukket opp en i går, og der sto det rare lyrics hvor det ser ut som jeg -trodde- at jeg ver meeeget dyp. Hahe.

ingunn said...

:) tar av å lese gamle ting. liker måten du skriver på - jeg ville kjøpt boka di ;)

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg skreiv mykje då eg var yngre, og skriv mykje no. I must.

Merci Beaucoup said...

Jeg lurer på hvor tankene dine kommer fra. Veldig ofte skriver du noe jeg kaller for "sære tanker". Ofte har jeg problemer med å lese en bok, som består av tanker only. Men på en eller annen måte, er det alltid gøy å lese om dine tanker.

Hvis du ikke skjønner hva jeg prater om, så dropp spørsmålet :-)

Oda said...

Av den tidligere norsklæreren min fikk jeg nettopp igjen alt jeg skrev de to første årene på media. Det er fint å lese igjen sånne ting. Nå skriver jeg den ene novellen på nytt. :)

Hvordan liker du å spise jordbær? Med fløte eller melk? Oppdelte eller hele? Selplukkede rett fra åkeren eller fra Spania? Og liker du blåbær?

Hvor mange par sko har du? (Medregnet vannstøvler og gymsko)

Oda said...

*Selvplukkede

Men det skjønte du kanskje.

Cam said...

Jeg elsket å skrive da jeg var yngre! Det var på den tiden folk sa du var flink uansett hva du gjorde og hvor lite flink du var! Løgner vet jeg nå som jeg leser de tekstene på nytt!

Dvergpingvin said...

Jeg skrev noe fæle og veldig følsomme greier. Noe av det er kanskje bra? Nå skriver jeg for lite. Hvilken konsert var du på? Hvor? Hva? Hvem? :D

aidak said...

nja, det meste jeg skrev da jeg var liten innebar "gratulerer med dagen, mamma/pappa..." haha.

Jeg lurer på om du hører på radio!

Kathleen said...

Jeg skrev masse da jeg var yngre, jeg har alltid gjort det, bortsett fra et par år i tenårene hvor jeg av mange grunner ikke fikk gjort noe i det hele tatt. Men jeg hater mye av det jeg skrev før, jeg tenker "Uæh, så teit, skrev jeg virkelig det?!"

Sango said...

Hvordan vil du beskrive deg selv? :)

Nora said...

FIn blogg :-D

huilei said...

Jeg skrev uendelig mye da jeg var yngre, og startet på minst 6 'bøker' som jeg selvsagt aldri fullførte. De fleste unge jenter har nok enorm skrivelyst. For meg har det dessverre dabbet kraftig av med årene.

huilei said...

Jeg skrev uendelig mye da jeg var yngre, og startet på minst 6 'bøker' som jeg selvsagt aldri fullførte. De fleste unge jenter har nok enorm skrivelyst. For meg har det dessverre dabbet kraftig av med årene.

line aurora said...

da jeg var tretten/fjorten skreiv jeg klissete bondenoveller fra 1600-tallet som jeg bare fikk seksere på. jeg skreiv hele dagen og var sikker på at det var forfatter jeg skulle bli. jaha. men jeg kommer iallfall til å ville gi ut ei bok en gang.

jeg er så dårlig til å stille spørsmål. tenker at alle er for dumme. er du en av de kjipe som skal på hove og ikke roskilde?