Grammatikk og kjærleik


Aloha, my happy west coast friends, og mennesker kan ikke skrive. Aloha er det de sier på Hawaii, men jeg føler det er litt passende allikevel. Norge er nemlig på vei ned i samme dragsug som USA. Du vet, det dragsuget der folk ikke kan skrive? Bloggalderen har kanskje gjort én ting klart - nemlig at folk har glemt norsken.

Som regel påpeker jeg ikke skrivefeil, fordi jeg synes det skal være lov å ha noen få her og der - ingen er perfekte. På en annen side forventer jeg også at man etter hvert kan lære av seg selv og skrive korrekt. Man kan gå på skole, komme i jobb, leve i Norge. Som nordmann føler jeg at man bør kunne skrive norsk (med visse forbehold som dysleksi og innvandring, yakno). Jeg tenker dessuten at det er ungdommen som skriver slik, at det kommer til å ordne seg når man blir eldre. Men det gjør kanskje ikke det.

I kveld har jeg lest tre blogger, alle av mennesker over tretti. Én var førti. To av dem hadde orddelingsfeil i alle ord det var mulig, skrev konsekvent med "å" istedenfor "og", og brukte tegnsetting som var helt på jordet. Bloggene deres, sett bort i fra alkoholforbruket, kunne vært skrevet av mennesker på syv år. Og det er ikke tull en gang. Den siste bloggen var et snev bedre, men allikevel dårlig nok grammatisk til at det gikk litt grøsninger gjennom meg. Jeg forstår ikke at det skal være vanskelig.

Hvis det i så fall er vanskelig, hvorfor er det ikke mer fokus i skolen på å skrive riktig? Vi forsømmer språket, men allikevel er norsk et av de mest gjennomgående fagene i skolen. I mine tre år på videregående (studiespes.) har jeg ingen mulighet til å velge vekk norskfaget, og allikevel har vi knapt nok hatt hovedmålsgrammatikk. I tre år har jeg lært om epoker. Om kjennetegn i norrøn tid og alle tider frem til år 3049. Jeg synes det er greit at norskfaget tar for seg de litterære epokene, men hvorfor fokuseres det ikke på noe annet? Jeg sier ikke at man må bli helt skrivenazi, men at man bør få inn noen få generelle kunnskaper. Når selv skriveprogrammene vi bruker på skolen har norsk man kan gremmes over bør noen åpne øynene. Om vi ikke lærer å skrive bedre blir kanskje postmodernismen fulgt opp av uforståelsesperioden. Du vet, den perioden der ingen skjønner hva de andre skriver og Knud Knudsen/Ivar Aasen gråter i graven.

Hva mener du?

(Nå skal det forresten nevnes at mange av dere skriver finfint. Så helt lost er vi jo ikke - ennå.)

36 spiser syltetøy:

Vutarie said...

for de som bryr seg kan jeg jo nevne at jeg har forståelse for at språket utvikler seg, men det finnes grenser.

Anonymous said...

Ja til bedre norsk.

Guro said...

Jeg er så enig, så enig. Grunnleggende skrivekunnskaper er etter min mening langt viktigere enn å kunne alle tidsepoker og kjennetegn ved tidligere skriftspråk. Jeg mener også at man skulle lært ENTEN bokmål eller nynorsk, og heller blitt grisegod i det ene. Lille Norge trenger ikke to skriftspråk i tillegg til Samisk. Forvirringer mellom bokmål og nynorsk gjør det vanskeligere å bli god i det ene. ..Og konklusjonen ble.. vi burde lære ett skriftspråk, og det burde vi lære på ordentlig. Så kunne vi hatt bittelitt av det andre innimellom.

Fusionized said...

Er absolutt enig med deg! :)

kristin said...

ah, jeg er veldig enig :)

Valerie said...

Jeg har hatt om språkhistorien på 1800-tallet i alle de tre årene på videregående, og kun nå i år har vi om grammatikk. Så ja, jeg er ganske enig med deg.

Siri said...

greia er at man skulle ha lært grammatikken på barne- og ungdomsskolen, ifølge min vgs-norsklærer, derfor ligger det ikke noe særlig i vgspensumet. dem burde virkelig gjøre noe med det. VIRKELIG.

Mynte Valkyrje Poirot, said...

JA TIL KORREKT NORSK!!!

Kathleen said...

Jeg er enig med deg. Jeg irriterer meg så grenseløst over skrivefeil og grammatiske feil. Selv i avisen er det masse feil!

Jeg tror kanskje at en av grunnene er at folk leser for lite bøker. Det nytter ikke å lære hvordan man staver ord i en norsktime når man ikke får noe ut av det i praksis, eller, jeg vet ikke, jeg.

hjartesmil said...

word.

og heia nynorsk

s said...

jeg blir direkte sjokkert når jeg leser voksne menneskers blogger, de kan jo ikke skrive! og slike bagateller som dårlig setningsoppbygning, kommafeil og orddelingsfeil går liksom greit, det kan en alltids leve med, men når det er snakk om ord som blir stavet "nysjerig" , "inntresangt" og "hukåmmelse" da tenker jeg bare HERREGUD. jeg skal ikke skryte på meg at språket mitt er feilfritt, men skriver jeg tekster på internett og lurer på hvordan et ord skrives, så slår jeg jammen meg opp i ordboka!

når det kommer til det siste avsnittet om norskfaget i den videregående skolen er jeg fullstendig enig!

(og angående hjertet mitt; jeg må først finne noen som kan få det til jul<3)

ole-wombat said...

ENIG JEG IRRITERER MEG GRUSOMT OVER DET DER. men jeg skriver jo forsåvidt mye feil jeg óg, selv om jeg ikke ønsker det. også skriver jeg med små bokstaver, men det er meningen, fordi jeg syns det er finere.

Nora said...

Jeg er så enig med deg som det går ann å bli <3

Neda said...

Jeg er veldig enig med det du skriver. Jeg skulle egentlig gjerne likt å lese de bloggene du nevner!

Merci Beaucoup said...

Jeg HATER skrivefeil. Æsj. Spesielt den "og" og "å", herregud. Det ER ikke vanskelig i det hele tatt.

Ok, puste. Jeg er altså enig med deg. Og tror ikke at det er noe som heter dysleksi. Det er noe som heter idioti.

Marit said...

Akkurat dette stod det noe om i en eller annen avis for en liten stund siden. Tror kanskje det var A-magasinet til Aftenposten? Uansett. Der var det en norsklærer som uttalte at han kun pirker på språket til sekserkandidater for ikke å drepe skrivegleden.

Selv skal jeg ta lektorutdannelse med norsk og religion til høsten, så jeg tenkte jeg skulle prøve å redde det norske språket. I hvert fall litt.

Jeg er smått imot den muntlige utviklingen skriftspråket har fått de siste årene. Om du skjønner hva jeg mener.

Vebjørn said...

Høhø, spring til ein Narvesen <3

Sabita said...

Fin blogg, sjekke min og? ;-)

ingunn said...

jeg skal ikke si jeg ikke har sjrive feil, for det har jeg. Prøver hvertfall å ha ok Norsk.

Karoline said...

Jeg vil ikke lære språket

Margrete said...

Jeg skriver mye enkeltfeil.. Skulle gjerne ønska at det ble mer fokus på norsk.

Aida said...

Jeg er enig med deg! Det er ok med noen grammatikkfeil, men det må jo være en grense. Når jeg ser plakater utenfor butikker med orddelingsfeil, får jeg lyst til å ta en tusj og binde sammen ordene. Jeg klarer å styre meg. Nesten.

;p

Aida said...

(og hvis man skal ha en blogg, er det alfa og omega å ha en viss oversikt over hvordan man skriver godt norsk.)

June said...

AMEN! Jeg er en av de som retter på folk, men det går egentlig mest på da/når. Jeg får totalt noia av folk som sier feil, men det er vel mest tvangstanker og slikt.

Ellers. Flott innlegg :-)

Thomas said...

Prinsesse Lea skriver om den DB-artikkelen.

Slutter meg for øvrig til hurven som etterlyser mer grammatikkopplæring.

Vutarie said...

siri: sant nok, skrivekunnskaper burde man lære før man kommer på vgs. helt fra man begynner å skrive burde det læres

s: i knoww. og når det kommer til slike ord som nysgjerrig osv, HVOR vanskelig er det i så fall ikke å lime inn teksten sin i word så den kan rette opp litt?

wombat: du skriver da ganske riktig? og å skrive med små bokstaver på internett gjør meg ingenting (jeg gjør det selv, med unntak fra mine egne bloggposter), men i så fall bør man gjøre det litt konsekvent. jeg ser mange som prøver å skrive med store bokstaver, men som bare har det på begynnelsen av hver setning, og aldri i f.eks egennavn. da blir det feiiiiil

neda: alle tre var med på robinson i år :P

ingunn: norsk skrives i alle fall uten stor bokstav 8)

aida: jeg også, æh! vi fikk nettopp en kalender fra en klubb som het hønefoss foto klubb. jeg mener, det er orddelingsfeil i selve navnet! jeg skjønner ikke hvordan folk får det til

metern said...

Vel, så lenge lærerne på Rosenvilde forteller at "å skrive er viktigere enn å skrive korrekt", og kun sekserkandidatene bør vite forskjellen på da/når og å/og i en artikkel om rettskriving i A-magasinet så er det jo ikke håp. Greit nok at de har yrkes- og medialinjer osv, men det er jo håpløst.

metern said...

Nei, jeg gjør ikke det. Heldigvis. Leste bare den artikkelen i A-magasinet.

s said...

fikk kameraet i posten idag<3<3

julie aida said...

akk, usunn mat.
-
JEG ER SÅ ENIG. jeg har kommet over så jævlig ræva blogger pga språket, og disse skriverne er liksom GAMLE og VOKSNE. jeg blir helt satt ut. men jaja - jeg er flinkere, så da blir jeg gladere.

line aurora said...

problemet er nok ikke at man får for lite opplæring i skolen, men at folk flest (haha elsker det uttrykket, men det er jo ganske beskrivende) er altfor dårlige til å lese bøker, osv. ALLE dyslektikere jeg kjenner er sånne som kun har lest ei bok i løpet av hele sitt liv. må da ligge noe i det. dysleksi er tøys. latskap er heller ordet.

ohhhslemt.

og jeg synes det er trist, det med at språket forfaller. kan bare ikke fatte hvordan det er mulig å ikke skjønne hvordan man skriver riktig. jaja kjekt å vite at vi er bedre enn 30-åringer, dog :D kanskje det er håp for vår generasjon. tulla.

Katrine said...

ditto.
flott skrevet!

Ingrid said...

Dessverre er det flere som er lost enn det er som ikke er det. Altfor lite skrivelære i norsk. Vi får bare stiler med masse røde streker, ingen hjelp.

korketrekker said...

Jeg takler ikke og/å-feil. Eller orddeling, det må være noe av det verste jeg vet. Syke bil og ananas biter, gawd. SKAFF DERE EN ORDBOK!(ikke at det er ordbok som hjelper best mot orddeling, men du skjønner)

Panda said...

Jeg er helt enig med deg! Noen ganger er jeg helt sikker på at de skriver feil med vilje, fordi det er bare.. off..

Nå skal det være sagt at jeg også har en del skrivefeil.. ^^

ToneF said...

Supert innlegg!!! Jeg er helt enig med deg, deter skrekkelig å se hvor dårlig norsk som verserer rundt. Jegsynes det er kjipt at til og med journalister ikke kan korrekt norsk en gang og det er ille å lese av og til...
Fin blogg forresten :o)
Jeg så den via bloggen til Nora ;)