Running, returning


Jeg spiser Läkerol fra en big pack, ser mennesker på tv, og lærere gråter i klasserom. Jeg står opp før solen, men når jeg er på bussen strekker den armene over horisonten mens dype stemmer synger we'll wake up on the other side, where the sunlight sounds like moonlight in our ears.

Jeg skriver på nynorsk. Ikke her, men i Word, med dødelige handlelister og kanskje også dødelig grammatikk, vet ikke helt hva som skjer med det. Men jeg skriver nynorsk, og jeg har på meg en rød genser i størrelse XL og Hallingsokker, selv om jeg aldri har vært i Hallingdal. De er gode tho, gode i sånt kaldt vær som nå, gode når man sitter ved siden av det trekkfulle vinduet som var mest trekkfullt fordi jeg hadde glemt å lukke igjen en luke. Det tok meg rundt tre år og finne ut at den luken var der. Men tre år med åpen luke er sikkert bare bra for helsa, og for rundstykkene som blir grønne av mugg i ryggsekker jeg har gjemt under hyllen. And even underground they'll hear, songs of our soul, songs without tears.


Hva synes du om nynorsk?

28 spiser syltetøy:

Nøve said...

nynorsk er liksom berre så ukult. Eventuelt, så likar eg det.

cavejam said...

Jeg synes du skal gå på bloggen min. Nå.

Camilla said...

jeg tror jeg elsker nynorsk litt. eller veldig.

Karoline said...

Så lenge jeg klarer å holde 5'eren i Nynorks er det greit for meg at vi har det. Haha

Neda said...

Jeg syns nynorsk er pent, og jeg har igrunn ingen andre meninger om det enn akkurat det. Jeg syns det er pent og høre og lese, men jeg har vanskeligheter med å lære meg det.

Feil said...

Mocca ekke kaffe. Det er skum med sjokolade i. Jeg liker ikke kaffe. Haha.

Feil said...

ikke litt som hasj. AKKURAT som hasj:/(((

Unrealized Fish said...

Jeg synes nynorsk er fint, hvis man skriver fint. Jeg har hatet nynorsk før fordi jeg ikke har skjønt vitsen med å ha bokmål OG nynorsk på skolen (noe jeg fortsatt ikke forstår..), men det er fortsatt fint. Jeg suger når det kommer til å skrive nynorsk selv da.

ingunn said...

du er genial. nunorsk er kult, men slitsomt å lese

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Eg t0tally korrekturlas den teksten. :D

Maren Måkelatter said...

Nynorsk er dødsfint. Jeg liker nynorsk mye bedre enn bokmål. Jeg synes alt burde være på nynorsk, spesielt prislista i kantina på skolen. Da hadde jeg handlet der hver dag. Men det gjør jeg jo fra før av.

Vebjørn said...

Hm, kjipt - eg et graut fleire ganga i veka <3

Sara Martinsen said...

Sv: Wow, det er jo dødsbra. Hva fikk du i standpunktkarakter sist? Synes nynorsk er pent å lese i dikt, men ikke å skrive sånn generelt.

JUNE SUNDET said...

Svar: Da bør vi lage en plan begge to, fører bare til problemer og dårlige vaner det her.

s said...

jeg elsker nynorsk og skulle ønske jeg skrev nynorsk like lett som jeg skriver bokmål!

å, hurra! gleder meg til å se hva du tar bilder av!! :D

Elizabeth KL said...

SV: da er det bare å ta det opp på surfthechannel :) om du er interessert i det da ^^

Thea Talefeil said...

som klistremerke jeg fikk av min nynorske kjæreste sier på macbooken min: nynorsk er tøft!

:)

Camilla said...

nynorsk er fint for dem som vil skrive det. Men synes det er unødvendig å lære begge deler, bedre om man fikk velge ett av dem.

hedda said...

elsker headern din !
nynorsk er unødvendig, skulle vært avbudt(?) i landet.

Camilla said...

Jeg hater nynorsk, hahaha. Jeg suger i det!

s said...

du må forresten hukse BLITZ!!

s said...

nei, med mindre det begynner å bli mørkt :)

Pernille said...

Takk for det :)

Nynorsk er fint. Men syns det er helt unødvendig at dem som ikke snakker det må lære det på skolen. Det har jo ingen som helst nødvendighet...

Mynte Valkyrje Poirot, said...

*kremt*
Det er ingen som _snakkar_ nynorsk, det er ein grunn til at det vert skilt mellom skriftspråk og talemål. (Med andre ord er det ingen som snakkar bokmål heller.) Dei einaste som kjem opp mot å snakke eit skriftspråk, er dei som må gjere det grunna jobben; som vil seie tilsette hjå NRK og Det Norske Teatret, dei snakkar då eit "standardtalemål".

Vutarie said...

birte: har jeg sagt noe om å snakke?

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Nei, det var til ho Pernille som hadde kommentert ovanfor. Eg burde kanskje ha skrive det, unnskyld...

Vutarie said...

birte: ah, i see. vel, du har ttly right. carry on (:P)

Mynte Valkyrje Poirot, said...

:P