I am warm and powerful

Jeg har mareritt nesten hver natt. Jeg blir jaget av bjørner og stukket av veps, forfulgt av høye menn med morderblikk, menn som gjør at jeg våkner opp midt på natten mens det knyter seg i brystet og jeg er redd for å sovne igjen. Drømmer hvor jeg blir forlatt, forfulgt, skadet, eller andre ting. Og det er litt plagsomt, egentlig. Så nå har jeg kjøpt meg notatbok, og i notatboken skal jeg skrive ned alt som bekymrer meg, alt jeg er redd for, alt jeg vil gjøre, alle slike lister jeg pleier å ha i hodet. For kanskje må jeg bare få det ut, eller kanskje må jeg gjøre som mamma sier - lokalisere hva det er som plager meg og så gjøre noe med det. Og for å lokalisere må man begynne på begynnelsen.

Jeg har kjøpt en notatbok, og nå kanskje kan jeg snu ting litt rundt så det er bjørnen som stenger seg inne på badet mens jeg prøver å slå ned døren, kanskje er det jeg som står med morderblikk og skal drepe mannen, kanskje kan jeg stikke hjernen min tilbake. Med en notatbok og en blyant.

Pleier du å huske drømmene dine?

29 spiser syltetøy:

Christina said...

Ofte. I natt drømte jeg at lillesøsteren min dealet drugs på skolen. Hm.

Vilken färg har själen? said...

Nå har jeg lest det meste i bloggen din, og jeg må si du skriver veldig godt.

Og ja, du har helt sikker hørt det der før, men jeg tenkte en gang til har ingen skade.

Nå skal eg stalke bloggen din for alltid.

Anefisk said...

Lykke til :)

Jeg drømmer aldri.. Det er nesten litt ekkelt, jeg føler at jeg ikke sover. I neste øyblikk ringer alarmen.

Nøve said...

Eg hugsar draumene mine sånn av og til. Oftast kjem eg på dei i løpet av dagen fordi eg ser ting som triggar hukommelsen eller noko, og så berre "oh shit" liksom. Haha.

Tiril said...

Jeg husker sjeldent selve drømmen, men stemningen fra den sitter ofte igjen i meg hele dage. Det med notatboken hørtes lurt ut, skulle ømske jeg turte å gjøre noe sånt.
Fin blogg, forresten :)

:-) said...

Drømmer er fint, men veldig slitsomt og, spesielt når man måå stå opp på morgenen og ikke kan drømme ferdig, jeg har perioder jeg drømmer flere drømmer hver natt i mange mange netter på rad og husker dem (vel, delvis) Det er fint, eller litt morsomt hvertfall, men som sagt, ulemper på fordeler og fordeler på ulemper. Denne kommentaren ga sikkert ingen videre inelekturell mening, men blabla.

Neda said...

Så dumt at du må drømme slik! Det er aldri gøy med mareritt, selvsagt heller ikke å legge seg til å sove igjen etterpå :/

Jeg husker som regel alltid drømmene mine. Jeg skriver ned hver eneste en av de, og deretter får jeg hjelp til å tyde de jeg lurer mest på hva betyr.

Camilla said...

Så fint bilde :)

Jeg husker drømmer av og til. Noen ganger går det LANGE mellomrom mellom når jeg husker de og ikke, andre ganger husker jeg de flere dager på rad :)

Siri said...

jeg drømte om de perfekte skoa i natt. æsj, jeg kommer sikkert aldri til å finne dem irl..

Camilla said...

jeg husker som regel drømmene mine. som regel er de rare.

Kristin Vicious said...

Jeg husker som oftest drømmene mine. Det er sjelden jeg har mareritt, men av og til drømmer jeg ekle drømmer om at vennene mine svikter meg og sånt. Når jeg våkner har jeg en sånn ekkel følelse som kan sitte i ganske lenge.

Men som regel har jeg fine drømmer, altså. Og du har en fin blogg! :D

The Teller said...

Jeg husker nesten alle drømmene jeg har. Før hadde jeg en bok ved siden av meg som jeg noterte stikkord fra drømmen med en gang jeg våknet. Etter som dagen gikk og jeg så på notanene dukker det opp ennå mer, jeg husket ennå mer.
Det ble en rar bok og masse rare "eventyr".
Jeg hadde t.o.m. en e-mail liste over folk som abonerte på mine "ikke våte drømmer".
Det var tider...

Aida said...

som oftest husker jeg drømmene mine, og ved mange anledninger har jeg dødd. Det er litt skummelt, men så våkner jeg og kjenner om hodet er på plass og da er alt A-OK!

John Doe said...

Jeg elsker å drømme, ja jeg liker til og med mareritt til tider. Kun fordi jeg vokner etterpå og føler jeg har opplevd noe :) Synes det er litt spennende!

Elive said...

jeg husker dem, men etterhvert som tiden glir videre blir jeg usikker på hvorvidt det er opplevelser eller drømmer.
Jeg er også plaget av mareritt til tider. Hvilket gjør at jeg ofte unngår søvn. Jeg er ikke like fryktløs, mine nattlige monstre vil ikke la seg plage av verken bøker, morfar, eller piller. Derfor er jeg våken. Mesteparten av tiden.

Griffus said...

Haha... Sitte der med en kortstokk hver. Hørtes stress ut :p
Boms og President er faktisk to, nesten helt like, kortspill. I President er det presidenten som starter, i Boms er det bomsen. Det fikk meg faktisk til å komme på at det var ikke Boms vi spilte (liker ikke det), men President (mye bedre).

Jeg husker somregel drømmene mine i 5 minutter. Noen ganger er det helt sjuke drømmer, så jeg er aldri sikker på om de er drømmer eller ikke, så når jeg da våkner må jeg spørre noen om det og det skjedde. Ting som egentlig aldri hadde skjedd :p
Her om dagen var jeg sikker på at jeg hadde blitt vekka skikkelig tidlig av ei venninne, men lagt meg igjen med en gang. Hu sov like tungt som meg :p

Vebjorn said...

Fu, ingen haiar kjem naermt meg - det var derimot delfinar rundt oss naar vi surfa i dag ;:

Karoline said...

Jeg pleier å huske drømmer, men er ikke ofte jeg har mareritt..!

Nora said...

Ja jeg husker veldig ofte drømmene mine. Og jeg har innimellom noen veldig ekle mareritt, det er ikke gøy:/ Slitsomt å ha det hver natt da, håper notatboken din hjelper.

sunniva said...

Hehe, det var bare moro da ! x)
Lykke til med notatene, vi får håpe du blir marerittet snart !

hjartesmil said...

ja. det er noko av det finaste. alt er fint.

angåande draumar, så skriv eg ting opp i halvsøvne og anar ikkje kva det betyr når eg vaknar. :/

Cathrine said...

Søsteren min pleide å lese bloggen min iblandt før. Synes egentlig det er helt greit at foreldrene mine ikke leser, ikke at jeg legger ut hele privatlivet mitt på bloggen men jeg føler jeg har større frihet da haha.


Æh, jeg har og mye mareritt. Senest i går våknet jeg av at jeg skrek. Tarantella eller no så følgte etter meg

Cathrine said...

Søsteren min pleide å lese bloggen min iblandt før. Synes egentlig det er helt greit at foreldrene mine ikke leser, ikke at jeg legger ut hele privatlivet mitt på bloggen men jeg føler jeg har større frihet da haha.


Æh, jeg har og mye mareritt. Senest i går våknet jeg av at jeg skrek. Tarantella eller no så følgte etter meg

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Awh, I love you, kjære. *klemmar*

Eg hugsar nesten alltid draumane mine. Ikkje at det er så bra til tider, men...

Virrvarr said...

Jeg satser på at du får drept eller blitt venner med monstrene dine. Og du har en veldig god blogg, frøken. FYI.

Jeg har skrevet drømmedagbok i mange år og slutter ikke å le hysterisk over alt det rare jeg har skrevet ned. Jeg glemmer nok mer enn det jeg tror.

Inga said...

Det er nok ikke så ofte jeg husker drømmene mine, hvorfor vet jeg ikke. Jeg hadde mareritt da jeg var liten, men ikke nå lenger. God idé med notatbok, håper det hjelper! :)

Merci Beaucoup said...

Det var et bilde der. Men alle prøvde å finne ut hva som var galt med bildet, og bildet hadde ingenting med saken å gjøre. Jeg hadde bursdag (fra 18-19 år på profilen) og bildet skulle bare illustrere at folk måtte se godt etter for å merke noe forskjell.

Marianne ! said...

uff da. Jeg pleier nesten aldri å huske drømmene mine. Hvis jeg gjør det, pleier jeg å fortrenge de fordi de er så flaue.

Merci Beaucoup said...

Merci, merci.
Jeg husker nesten ALLE mine drømmer. Husker de så godt at jeg vurderer å skrive en bok om det.