Did you perceive at the time, that you were blind?


The Apples in Stereo synger what do you see when you're inside a star?, og det har egentlig aldri helt gått opp for meg hvor utrolig dårlig jeg ser før på linsetimen min i dag, da jeg satt i en stol og det slo meg at det egentlig er normalt å kunne skille mer enn konturene til mannen foran seg. Et temmelig normalt menneske hadde sett han der mannen. Jeg ser ikke.

What do you see when you're afraid of the dark?, og jeg sluttet å se da jeg var rundt fem faktisk. Jeg fikk kule, runde briller som var prikk like søsteren min sine, og i syvende byttet jeg til linser. Det første jeg utbrøt da jeg så meg i speilet var hvor mye jeg lignet på pappa, og nå har jeg vært øyetard i tretten år.
Linselusa Lisa.


Det å være meg uten linser/briller, er litt som det her (klikk!):


(jeg har btw -9 elsn på hvert øye, fun times?)

Hvordan er ditt syn?

PS!
1. JA, jeg har på meg linser. Jeg har alltid på meg linser - alltid. Hvis ikke ville jeg ligget i grøftekanten og trodd det var en benk, og du ville definitivt merket det.
2. IKKE hold opp to fingre og spør meg om hvor mange det er. Jeg mener... wtf? Jeg driter langt i dine fingre.

26 spiser syltetøy:

Panda said...

Haha fantastisk slutt! ^^
Jeg synes sånt er litt skummelt, men såvidt jeg vet ser jeg bra eller noe :) men man kan jo ikke vite det helt sikkert før man tester seg eller noe jaja.. ^^

Aina said...

Det er nok bare jeg som er veldig teit, men jeg synes det virker kjempeskummelt å være synshemmet sånn at man må bruke linser eller briller. Som om man er fanget eller noe. Jeg bruker jo ingen av delene, så jeg vet jo ikke hvordan det er, men... Siden skjeve hornhinner ligger "i genene" mine kommer jeg nok til å trenge det en gang.

Nøve said...

Eg hadde sånn pluss eller minus 0.50, kva enn det er som gjelder når du er nærsynt, sist gong eg testa. No er eg ganske sikker på at synet har blitt verre, men eg bruker brillene mindre.

Nora said...

Heh, du vet at jeg ser dårligere enn deg, øynene mine er totalt ødelagte^^

Hilðe said...

Off, hugsar då eg (eller mamma) fann ut at eg såg dårleg. Hadde så utruleg vondt i hovudet! Eg blånekta å gå med briller, eg skulle ha linser, slik som storesyster :) Det er 4-5 år sidan no. Trur eg har -1,5 eller noko på begge auga. Trudde det hadde forverra seg sist gong eg var på kontroll, nokre veker sidan, men augemannen påstod at eg såg perfekt (med linsene, altså), så få får eg vel berre tru på han… :P

cavejam said...

Jeg har -3.75 :D

emelie said...

Da jeg var 5 år brukte jeg briller. Små briller med rosa innfatning. Jeg var sikkert kjempesøt ^_^

Neda said...

Wow, -9, det må jeg si.
Jeg bruker briller, jeg også. Jeg har ikke så veldig høy styrke på de, egentlig ingenting i det hele tatt nesten. -0,75 og -0,50 - det er jo ingenting, og det eneste som skjer når jeg ikke har de på, er at jeg får enormt vondt i hodet, og at ting selvsagt ser litt annerledes ut, da. Vurderer å bytte over til linser, jeg føler ikke at jeg kler briller i det hele tatt.

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Aaawh, stakkars! Eg har -0,75 og -1,00 på mine, som er ingenting til samanlikning.

hjartesmil said...

takk. eg tykkjer du er fin òg.

eg har vore heldig med mitt syn. veldig heldig, i forhold til andre i min familie. og det er min største frykt å mista synet, det ville ha ødelagt heile livet mitt. kva fotograf klarar å vera blind?

Marit said...

Oi, du vinner nok mange se-dårlig-konkurranser med det synet der!

Kult eksempel med de bildene!

Selv har jeg bare lese/pc-briller. Ikke veldig sterke, men nok for meg. Jeg er langsynt, om du lurte. ^^,

Vutarie said...

aina: haha, jeg har også skjeve horhinner :P

neda: linser er superdigg

marit: indeed, det gjør jeg 8)

Aida said...

jeg har lesebriller, veldig svakt; tror det er +1.25 på det ene og +1.0 på det andre, men jeg er ganske sikker på at det har endret seg, for jeg klarer så vidt å lese tett skrift uten. :)

Aida said...

og BTW: du har gorgeous øyne!

Cathrine said...

haha enig enig! De er mine favoritter også.

Tror jeg har bra syn;o

s said...

jeg synes at du er skikkelig kul og at du har de beste postene/innleggene!

sandramarie said...

Har sånn ca samme syn som deg. Lenge leve linser <3

Frenger. said...

fint det første bildet var!:D

jeg har lesebriller...som aldri brukes.

CatherinePS said...

jeg tror jeg ser litt dårlig. er ikke sikker, må skaffe meg synstest:)
du har en gøy blogg :D

Elive said...

jeg har linser, men merkelig nok veit jeg aldri om de er på eller av. Som regel forstår man det først når omverden begynner å klage over at jeg tråkker dem på tærene eller kræsjer i vegger.
(jeg har pluss/minus 2,5. Brillemannen min er aldri fornøyd når jeg kommer. Jeg tror nok ikke det er fordi jeg som regel ikke har gjort som han sier. Min teori er at han egentlig ønsker å se inn i hjernen min med den skumle maskinen sin, men feiler stygt. Stakkars brillemannen.)

Camilla said...

Så fine bilder :) Mitt syn er helt normalt tror jeg

Bruce Wayne said...

Nå skal det sies at du ikke er spesiellt unormal når du har dårlig syn da. dessuten tror jeg du kler briller. hehe.

Ole said...

mitt var før -1,0 og -1.25 men i sommer ble det en del dårligere. Da brukte jeg ikke linser eller noe. Hvis jeg ikke har linser nå sliter jeg med det som står på tavla. Sånn er det nesten med linser også.

så hvor mange fingre holder jeg opp nå?

Christina said...

jeg ser også dårlig, ikke like dårlig som deg, men dårlig.. frskjellig på hvert øye og, men jeg husker ikke tallene.. jeg vet bare at jeg ser bedre når jeg tar på meg briller, og halv-blurry uten :-)

maren said...

jeg har -3 og føler meg blind. hjelp.

xoxo said...

Jeg har sinnsykt dårlig syn. Det er ekkelt!