Thirst for water


På bordet mitt står det en viking, men han er ikke fra middelalderen, for han ble født noen hundre år for sent, og dessuten i feil land. Han vokste opp på tivoli som omreisende viking, men han ble så lei av å gjøre det samme hver kveld. Av å spille en barbar fra en tid han aldri hadde vært i, av å måtte dele vogn med Danmarks sterkeste mann, som pleide å plukke ham opp for gøy. Han likte ikke å bli plukket opp for gøy, for da måtte han være barsk igjen, og svinge rundt med øksen sin. Han ville egentlig ikke være farlig heller, for han kjente innerst inne i hjertet at han strengt tatt var en god viking, en slik viking som bare låner, men ikke tar. Til slutt gikk ting fint tho, for vikingen fikk reise med fly fra Danmark til Norge, noe han var veldig glad for. Tivoli ble ettersattet med norsk natur, og røde pølser med brunost. Jeg kan virkelig lide mig i Norge, smilte vikingen.

Han ba meg forresten nevne at han synes pigen han bor hos har den fineste musikksmaken han vet om, og spesielt hører han på Half-Handed Cloud, mens han synger for full hals. Til tross for at de lager sanger om kristendom. I'm about to faint, synger han, no one remembers you when they're dead, or praises you from the grave. I can't sing if I'm six feet under. My thoughts trouble me, but so do gaping stares of the wicked. They love each harmful word, whatever's unbefit, and the fuzz won't quit.


Lager du av og til historier om tingene dine?



27 spiser syltetøy:

Vebjørn said...

Dei smelta ja, men skal vi dra i gang ein diskusjon [les:krig] på om det blir kvalmande skum eller skum man kan strekke seg langt for å få?
Det må begynne på tv igjen for at du skal få mulighet til å sjå det må nettet. Jeij!
Smash e like godt som marshmallowsskum ;:

Vebjørn said...

Eg håper du drikker kaffe og vil dra ein diskusjon på om kaffe kun er svart amerikansk kaffe eller meir? Tim Tam kjeksa kan du ivertfall ikkje klage på ;:

Camilla said...

all the time!
aw, du er søt :)

Sarah said...

Nei, min fantasi = null :P

Elive said...

Åh! jeg har sett den vikingen i en tidligere post. har han bodd hos deg lenge?

mine ting har alle et navn, en historie og enkelte av dem har en personlighet. James von Vladmir for eksempel. du får hundre poeng hvis du gjetter hva han er.

maia said...

åh, jeg elsker historier om ting. spesielt dine vakre.

Nøve said...

Eg har ikkje for vane å gjere det, men hadde eg hatt råd til den litle karusell-tingen eg såg på kremmerhuset hadde eg nok laga ei historie til den, for den ser så gammal og fin ut. Sukk.

Karoline said...

haha<3 herlig viking!

Vutarie said...

elive: indeed, han var med i kazoo-posten. og han har vært her siden..begynnelsen av august. så ikke så alt for lenge :) og jeg vet ikke! :(

nøve: aw, så synd

Neda said...

Aw, så utrolig søtt. xD Ja, jeg pleier å gjøre det noenganger, men jeg har ingen historier jeg kan huske for øyeblikket.

Elive said...

For mange,mange år siden, satt en underlig skapning alene på en sten og funderte på en rekke ting (mange mennesker kaller denne skapningen Skjebnen,og for å forenkle ting litt gjør vi det også, eller hva?). Vel, Skjebnen innså nettopp denne dagen, at i et land langt nord i den vidstrakte verden, var det en liten pike som behøvde hans hjelp. Livet hennes manglet nemlig noe svært essensielt. Hva det var kunne verken piken selv eller Skjebnen forstå.

Skjebnen var av slikt slag at han likte å gjøre ting komplett. I følge ham var mangler en uting, og derfor ordnet han det slik at piken få dager etter, loffet innomm stenen der Skjebnen satt.
-God dag lille Pike, sa Skjebnen. Hans røst var nærmest en hvisken, da den ble skjeldent brukt i dirkete samtale.
Piken stirret undrende på Skjebnen, før hun brått erklærte at navnet hennes var Elive. Ikke Pike.
Skjebnen, som var vant til å bli møtt med redsel eller mistro, fant Elive forvirrende. Elive, på sin side, kunne ikke skjønne hvorfor den underlige mannen ikke sa noget mer. Men hun forble stille. Situasjonen tilsa at noget var i gjære.

Tilslutt brøt Skjebnen stillheten;
-Elive, du er ikke som nogen jeg har før truffet. Du passer ikke inn i denne verden, men det er utenfor min makt å hjelpe deg ut av den. Det er derfor ikke meget jeg kan gjøre, annet enn å vise deg en venn som vil gjøre din reise gjennom livet litt lettere.
Det er mitt ønske at han skal være med deg hvorenn du drar, og at du alltid lytter til hans ytringer.
Uten å riktig forstå hva Skjebnen mente med disse ordene, skrev Elive navnet sitt i skjebnestenen og forseglet dermed pakten. I samme øyeblikk forsvant både Skjebnen, stenen, og før hun fikk samlet seg stod hun utenfor Eplehuset, med nesten tre tusen kroner i hånden. Hun gikk stille inn døren, bort til disken.
-Har dere noe til meg?

James Von Vldmir er den dag i dag min faste følgesvenn, med hans enorme kapasitet og utholdenhet. Og hvorvidt denne historien er sannferdig eller ei, er ikke min oppgave å besvare. Men jeg kan fortelle at James bærer sitt eget navn, preget inn i ryggen. Og internettloggen viser at jeg har aldri vært innom Appelstore.

Vebjørn said...

Der har du gått glipp av noke! Tim Tam altså, ikkje med kaffèn ;-)

sunnysola said...

veldig god underholdning for oss som ikke alltid finner opp historier om tingene våre.
takk:)

Fidæ said...

Jøss, du får ta en titt senere. Headeren borte? Ja, kom innom senere å se, sånn om du mot formodning skulle ha en indre intolerant iver og streben og et snev av tvangstanker som går ut på at du MÅ se headeren min. Altså takk for kommentar. (:

Og jeg må si jeg likte replikken til vikingen, og nei desverre jeg lager nok ikke historier om tingene mine, dog du ser ut til å klare det fint. (: Men vikingen var skjønn! Høhohø.

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Aaawh, skjønne vikingen!

Ja, eg lagar ofte historiar om tinga mine. :)


(Btw: _sterkste_ mann..?)

julie aida said...

nei aldri egentlig, hahaea

what, er du ikke i kirken på julaften? selv jeg er det, og jeg tror ikke på noe av det presten preiker om på den dagen engang. men jeg har jo alltid vært der siden jeg var 0 år gammel, så det er litt sånn traddis

Eira said...

Så herlig! Ja, jeg lager historier om veldig mye rart. Før lagde jeg alltid triste historier om folk som satt alene på kafé. Nå sitte jeg ofte alene på kafé og lager historier om folk som sitter sammen på kafé.

metern said...

Jeg lager historier om alt. Om mennesker, om dyr, om ting og meg selv. Noen ganger lurer jeg nesten på om livet mitt bare er en historie jeg har diktet opp... Jeg tror ikke det. Men jeg lever i en drømmeverden, jeg venter på at livet skal begynne.

Camilla said...

Nei, jeg er nok ikke like kreativ og fantasifull som deg :)

John Doe said...

Hele tiden. Vilt kul viking! :)

Takk for tipsene, det virka bra. Tror jeg har sett 6 filmer og sinnsykt mange episoder av fire forskjellige serier iløpet av tre dager. :)

Arma said...

jeg har fantasien til en bever når det gjelder tinga mine, så nei. Men den vikingen der var veldig fin

Marit said...

Aaww, så søt!

Ja, jeg er alt for god på å lage historier om tingene mine. Alle bamsene mine har en livshistorie. De fleste tragiske, merkelig nok. Eller, tragiske helt til jeg kom og reddet dem. Yay!

heidi merethe said...

nei.

men hvis du skriver en bok vil jeg være en av de første som får lese den! du skriver FANTASTISK, og FENGENDE. fing og interessant.

hilsen meg

Annette said...

haha, jeg har aldri laget historie om noen av tingene mine, men morsomt var det å lese din :) Go viking!

Panda said...

Aww så koselig viking ^^ Jeg lager ikke historier tik tingene mine lengre, men jeg gjorde det da jeg var liten ^^

julie aida said...

haha, det var det ass. bitchen min, han <3

The Teller said...

Jeg lager ikke historie av alle tingene mine, men alle plantene får et navn.