Ik spreek Nederlands


Yep, it's true, jeg har begynt på nyttårsforsett nummer to. Jeg har fått sånn fænsi kurs med CDer, så nå hører jeg på discman og gjentar at jeg har med meg en flaske whisky og to pakker sigaretter, at jeg vil ha et dobbeltrom med dusj, toalett og badekar, og at jeg gjerne vil bestille en tomatsuppe og en grønnsakssuppe.

Etter skolen i dag tok jeg bussen og betalte sekstito kroner for frimerker til USA, og jeg surret noe fryktelig med å skrive på den lappen om hva slags innhold og sånt som er i. Det er en minimal grønn lapp uten noe særlig retningslinjer, og hun damen bak disken var ikke så veldig flink til å forklare. Duzt. Jeg tror nå jeg fikk sendt den, og etterpå gikk jeg hjem i vinden og regnværet mens paraplyen min nesten vrengte seg og håret stod til alle kanter. Jeg kom hjem, så på Dawsons Creek, og sov i et par timer mens det haglet som bare pokker ute.


Nok om det, nå skal jeg lære meg hvordan jeg ber om regningen, og jeg skal lage mer av den rare nederlanske lyden for G som egentlig minner litt om den lyden man lager når man blir kvalt. Sånn cirka.

(Jeg hadde forresten planer om å legge ved et lydklipp av nederlandsken min, men jeg fant ikke mikrofonen. suxx)

9 spiser syltetøy:

Nora said...

Hoi!

Så kult at du lærer nederlands nå:D Klarer du å si nederlandsk R? Det er dritvanskelig synes jeg.. Du får lære meg noen setninger når du har blitt litt flinkere..hihi. Har du noen nederlendere du kan prate med på Skype da?

Vutarie said...

i know :D
uuh vet ikke. er det noe spesielt med den? :P

nope, det har jeg ikke. det er det nok bare du som har

Susanne said...

Nederlansk, stilig er ikke det språket jeg hører mest av og kanskje ikke heller det som er mest populært hos oss ungdommer.
Orginalt, det liker jeg :)

Aida said...

så utrolig gøy. Jeg prøver for harde livet å lære meg spansk. Hola! Me llamo Aida y vive en Vallset! Por favor og muy bien. kniis.

Vutarie said...

susanne: jeh, well. i nederland snakker de nederlansk, så jeg har vel ikke så mycket valg

aida:
oh, du kan mer enn meg :P jeg kan ikke skrive noe som helst, haha. jeg kan ikke si navnet mitt heller forøvrig, kurset mitt hoppet rett over den biten der

julie aida said...

hahahah! jeg vil høreeeee

Julie said...

åhh så råått! Helt siden jeg bodde en uke hos en belgisk familie som snakker vlandersk (en slags dialekt av nederlandsk), har jeg hatt lyst til å lære meg det en dag

såå kult å bare kunne nederlandsk liksom:P hva heter språkkurset?

Fie said...

Og hvorfooor lærer Futarie seg nederlandsk? Jeg kjenner noen som kan det. :D

Prøvde meg på russisk en gang. Kom ganske langt før jeg ble lei. Men nå har jeg faktisk glemt alt.

Sånne grønne lapper er duztete saker.

Vutarie said...

julie: haha, jeh. språkkurset heter umm smartspråkkurs elsn fra schibsted. det er litt smådyrt da, hehhh.

fie: FORDI JEG VIL FLYTTE TIL AMSTERDAM! <33

hahh russisk høres mye vanskeligere ut enn nederlansk oO

jeh, iknow. men pakken har status: levert, så det gikk visst finfint. pfjo.