Asia, del 1: Tokyo og Kina


Advarsel: Tekst-/bildeskred!


I oktober i fjor satte jeg meg på et fly med retning Tokyo og ble borte i to og en halv måned, mens jeg reiste rundt i Asia og opplevde mye rart. Jeg tenkte at jeg skulle fortelle litt fra turen. Jeg kunne sikkert fylt side på side og blogginnlegg på blogginnlegg med alle inntrykkene jeg sitter igjen med. Jeg har fremdeles vanskelig for å huske alt vi opplevde og alt vi gjorde og alle vi traff, men jeg hadde det i alle fall superfint, og jeg har 3000 bilder i bildemappen min, av elefanter, tuktuksjåfører, og en veldig varm Lisa.

Tokyo:
Tokyo var annerledes enn jeg trodde, med mindre skyskrapere og flere japanere. Vi sang ikke karaoke, men vi gikk i trange gater, ble ledd av da vi prøvde å spise med pinner, tok heis opp til 45. etasje for å se på utsikten, døde litt av "isteen" de solgte, ble overrasket hver gang vi så noen som ikke var japanske, kjørte mye t-bane og måtte lande med fly i en tyfon. Det vil si, vi prøvde å lande, men det var litt vanskelig, så piloten måtte gi det noen forsøk. Det er første gang jeg har klappet etter en landing. Etterpå brukte vi fem timer på å komme oss til hotellet.

Utdrag fra reisedagboken min:
"Tyfonen stengte veldig mange toglinjer, så alle(!) har presset seg på vårt ene tog. Alltid gøy å leke sardin. Nå er det ”bare” en time igjen til vi er fremme, og det er seriøst ikke plass til flere mennesker. Jeg tror en dame gråter. Men folk presser seg på allikevel. Hello Tokyo.”



Dette er en park som heter Yoyogi, hvor man kunne henge ønsker for fremtiden på et tre.



Det krydde av japanere (Shibuya crossing)


Utsikt fra 45. etasje. Tokyo er gigantisk!


Her bruker jeg lampen som tørkestativ etter å ha vasket genseren min i vasken og tørket den med hårføner i 15 minutter. Man skjønner altså at dette var min første klesvask på turen, for senere lærte jeg meg nemlig å bruke airconditionen som tørkestativ istedenfor.



Kina:
I Kina reiste vi på en guidet tur. Vi var 15 stykker fra Norge, Sverige, England og Australia, pluss en veldig søt og hyper liten kinesisk guide som omtalte seg selv i tredje person, gikk rundt med en stor plysjrose, og var en smule vimsete. I Kina skjønte jeg ingenting av det de sa, og det første som skjedde var at vi ble svindlet av en taxi, kom for sent til gruppemøtet vårt, glemte å ta ut penger på flyplassen og surret en hel del. Men så ordnet det seg jo.

Nå har jeg i alle fall sett de store tingene man skal se i Kina, jeg har blitt pekt på utallige ganger, og sikkert blitt tatt bilde av like mange ganger. Jeg har hatt tråbåt-race med noen kinesiske gutter på innsjøen ved Summer Palace, jeg har syklet blant rismarker med stråhatt, jeg har bodd på en båt med dusj på doen, sittet på dekk hele dagen og sett på fjell, drukket masse risøl, hatt lyst til å slå ned de som er ansvarlige for radioen på nattogene, spist nudler til jeg nesten døde, prutet så busta fløy, og hatt den dårligste bambusflåtesjåføren som kanskje finnes i Kina. Og i Hong Kong var jeg overveldet av varme, mennesker, skyskrapere og en fantastisk skyline. Kina var finfint.

Den kinesiske mur!



Som man kan se er det mer spennende å ta bilde av meg enn av den forbudte by.


Summer Palace


Kinesiskengelsk



Shanghai og Xi'an





Tesmaking med vår veldig søte guide


Bambusrafting



The China Crew på sykkeltur. Beste turgruppe evur.


Victoria Peak, Hong Kong


"Please mind your head (if a hobbit)"



Bildecred: Meg selv, Hanna N. Støstad og Charlotte Atherly.

18 spiser syltetøy:

cavejam said...

Ååh, det så fantastisk ut!

Nøve said...

Nå ble jeg glad! :D
Du er så heldiiig, jeg gleder meg til jeg også får reise.

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Amazing!
Eg vil henge opp ynskje på det treet, og eg har pusla the forbidden city. :D

Lady Netta said...

Haha, så utrolig bra! :D Det ser fantastisk ut! Kommer det flere sånne innlegg? Håper det, for du var jo i mange land! :)

Rikke said...

det så jo så utroligutroligutrolig fint ut. og jeg vil til tokyo en gang.

Vutarie said...

Lady Netta: jada, det kommer fra de andre landene jeg var i også :) tenkte jeg bare skulle dele opp innleggene litt

Ingrid Ping said...

ååå, turen din så herlig ut! :D HELDIG!

Lennea said...

KOS!

Hvordan i all verden fikk du reist på en slik fin reise?

Marit said...

Det så utrolig gøy ut! :)

Mona said...

Så utrolig gøy!!! :-D Jeg har også lyst å reise rundt i Asia ei stund når jeg blir eldre!
Hvem reiste du med? Og hvordan planla dere alt sammen?

Lady Netta said...

Sv: Det er bare hyggelig :D
Ja, men det skulle du ha gjort altså, man fikk jo gratis kakao der! Hihi. Men det var greit å se hvordan det så ut der og greier, ihvertfall hvis man tenker å gå der :)

charl8e said...

Så spennende. Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Kina og Japan, og kan jo hende at jeg er heldig en vakker dag! ;-) Mange flotte bilder!!

kathrine said...

heldig! så herlig ut

ceciliemaria said...

Å, for en opplevelsesrik tur! Heldige deg! Men den flyopplevelsen ville skremt vettet av meg... Hørtes skummelt ut!

Den kinesiske mur har jeg SÅ lyst til å besøke... Den er så fin og fascinerende!

martine said...

Så utrolig spennende å lese og se bilder! :) Må ha vært en skikkelig opplevelse!

Vutarie said...

alle: tusen takk for alle kommentarer! jeg hadde det superfint. kommer innlegg fra resten av turen ettervhert også :)

myldretid said...

Fantastisk! Jeg reiser til Korea og Japan i sommerferien, og gleder meg masse!

Hanna said...

dusj på doen. ler!