Asia, del 2: Vietnam


Advarsel: Tekst-/bildeskred!


I oktober i fjor satte jeg meg på et fly med retning Tokyo og ble borte i to og en halv måned, mens jeg reiste rundt i Asia og opplevde mye rart.
For å lese om Del 1: Tokyo og Kina,
trykk her.

Vietnam:
Det første man bør vite om Vietnam er at 90% kjører motorsykkel, og veireglene sånn cirka er: kjører man sakte holder man seg til høyre, kjører man fort holder man seg til venstre. Det andre man bør vite om Vietnam er at valutaen er helt syk. Sannsynligvis eneste gangen jeg tar ut 2 millioner i minibanken, og betaler 16.000 for en Cola. Og det tredje man bør vite om Vietnam: Det er dødsens varmt, så varmt at selv klokken ti om kvelden når det er knæsj mørkt renner det svette nedover ryggen.

Så da var det jo like greit at vi tilbrakte halvparten av tiden vi var der i en bungalow på en tropisk øy hvor det var få mennesker, veldig fine strender, og hvor jeg kjørte motorsykkel for første gang, snorklet for første gang og fisket blekksprut midt på natten for første gang. Og venninnen min fikk heteslag for første gang og besvimte rett på en gedigen plakat med postkort som knakk midt på, og etter at jeg var kommet over sjokket holdt jeg på å le meg i hjel. Seriøst. Hele plakaten KNAKK.

I alle fall, etter å ha ligget på stranden i en uke, dro vi til et sted som heter Dalat for å unnslippe varmen, og der var vi på karaokebar med ca. 5 vietnamesiske folk som vi drakk varm melk med etter stengetid, og vi dro på motorsykkeltur hvor vi fikk spise gresshoppere rett fra pannen og pepper rett fra planten, fikk møte en vietnamesisk landsbyfamilie som tydeligvis er spøkelser, og vi spiste lunsj hos en kvinnelig munk. Vi besøkte også et flytende marked, besøkte mange templer, ble syklet rundt av veldig svette cyclos, og drakk rom på taket med noen Canadiere.

Tror kanskje Vietnam var et av landene jeg likte meg best i.
-
Her er trafikken. De har ikke fotgjengerfelt, men hvis man bare gikk litt sakte over gaten svingte alle motorsyklene rundt deg, så det gikk fint.




På tur på Mekong Delta. Her er vi på en "fabrikk" hvor de lager nudler.



Og vi besøkte et ekte flytende marked, som faktisk brukes av vietnameserne. Vi fikk palmelagde fløyter og figurer av han som kjørte båten vår, pluss blomster i håret, og det var litt som 17. mai midt i oktober.



Vi møtte mange hyggelige vietnamesere. I Kina stirrer de og stiller seg opp ved siden av deg for å ta bilde - med eller uten lov, mens i Vietnam bare vinker de og smiler og prikker i vennen sin og peker og sakker ned farten på motorsykkelen for å kjøre forbi deg en gang til.


Phu Quock Island




Snorkling!


Her drikker jeg altså varm soyamelk (kunne få peanøttmelk også, om jeg ville) etter å ha vært på karaokebar.


På motorsykkeltur med stil.


Vi besøkte et sted hvor de avler gresshoppere, og ble tilbudt noen som var friterte. Jeg stod over, venninnen min prøvde. ("Hey Hanna, you got a cricket leg in your mouth" "HÆ, HVOR?!")


Kjøtt-, fisk- og grønnsaksmarked. Her solgte de blant annet hunder.


En silkefabrikk hvor de lager silke fra sånne pupper som insekter sover i.


Vi klatrer over stokk og stein for å komme til denne fossen, og så gikk vi like så godt under den etterpå.


Han her tilbød seg å kjøre oss til et sted som heter Flower Garden, men da vi kom frem snudde han bare igjen og kjørte tilbake, med den forklaringen at det var politi ved Flower Garden og han har egentlig ikke har lov til å kjøre med hest og tralle på den veien. Men de pleier alltid å stå der så han visste vel egentlig det på forhånd, og hæ, skulle vi ikke bare se porten?






Bildecred: Meg selv og Hanna N. Støstad

9 spiser syltetøy:

cavejam said...

Mmm, liker!

Nøve said...

åååå, fantastisk! Får så lyst til å reise, og blir så lykkelig av at det faktisk går an, haha. Livet altså. <3

Lady Netta said...

Sv: Tusen takk! Og takk for at du sa ifra :D Jeg så det faktisk på Bloglovin, men bloglovin har vært ødelagt så jeg har ikke fått lest noen blogger i det siste, men nå er det heldigvis fikset ;)

Ååå, jeg har så lyst til å se Vietnam, det er en av reisemålene jeg har innstilt meg på å dra til! Hahaha, 16.000 for en Cola ja, det er drøyt :P
Alt du forteller om hva du gjorde høres så eksotisk og morsomt og spontant ut! Jeg misunner deg mer enn noen andre akkurat nå :)
Og jeg elsker bildene. Off, nå rykker det i reisefoten min! :D

rikke said...

jeg har lyst til å dra til vietnam. det virker så fint, og jeg blir enda mer fristet etter å ha lest dette innlegget. men jeg liker at du kaller en nonne for en kvinnelig munk. mehehehe.

Vutarie said...

rikke: skrev kvinnelig munk fordi det var det de kalte det i vietnam, i guess. ingen som sa at hun var 'nun', alle sa bare at hun var 'female monk' :P

Mynte Valkyrje Poirot, said...

Iiih, så utruleg fantastisk! :D

Åshild said...

Fy søren! Det så gøy ut! :D

RE: "haugaland russen" starter visst alltid russetiden sin den 26 mars :) Men har hørt at det er mange som venter til April eller Mai ja :P

Synes deter litt rart selv, men har visst alltid vert slik :)

Guro said...

sv: Jeg er sånn superteit twilightfjortis, da. Så jeg liker sikkert den boka og. Neida, jeg tviler på at den er så veldig avansert skrevet. Jeg bare har det med å bli veldig lei av bokstaver etter kort tid, eller rett og slett gå to-tre uker uten å huske på at jeg driver på med en bok. Som nevnt i innlegget har jeg brukt tre måneder på en trehundreogfemti sider lang norsk bok :p

Hanna said...

cricket leg. hahaha. (men det er regelrett løgn at jeg sa "HÆ, HVOR" i store bokstaver, bare så det er fastslått)
og jeg hadde faktisk glemt den kvelden på taket med canadierne i HCMC, måtte tenke meg godt om, hah.