Well you have to pay for your pizza, sir

Det er offisielt julaften, og lille julaften er like offisielt ferdig. I stuen står treet ferdig pyntet, det er mostly mitt verk, og på kottet ligger en boks med muffins, også mitt verk.

Lampen min er dekket med en nisselue (eller kanskje ”nissehue”, som ordlisten så fint foreslår), så om jeg tenner den kan det bli brann. Jeg har ikke tenkt til å tenne den, jeg tenner den egentlig ganske sjeldent. Bare en gang i blant, når jeg leser til en prøve eller gjør matte, og for å være ærlig - det skjer ikke så ofte.

Ute er det fremdeles snø, det hvite laget jeg nevner hele tiden, og jeg krysser tær og fingre for at det er like hvitt i morgen. "Det er det ikke," sier mamma, "Det er det ikke," sier pappa, "Det er det ikke," sier meteorologene. "Det er det nok!," sier jeg, som evig optimist, og satser på at varmegradene soler seg på en strand på Bahamas.

Jeg har skiftet på sengen, holdt ut med en superstresset mor, satt sammen englefigurer, laget grønne melistrær på muffinsene mine, og dratt frem minijuletreet. Jeg har spist pepperkaker, hørt på julemusikk, og ikke minst - jeg har sett på Alene Hjemme.

Det blir ikke bedre enn det, en fremdeles liten og søt Macaulay Culkin til å ringe julen inn, med en litt for stor topplue, og skurker som faller i islagte trapper. En gammel mann som begraver barn (men egentlig ikke), og på toppen av det hele, en tarantell som vandrer rundt i huset. Da er det virkelig lille julaften.

Jeg skal i alle fall gjøre som supersangeren Kermit og have myself a merry little christmas,
imens kan man jo se litt mer på Alene Hjemme?



2 spiser syltetøy:

Fie said...

Det er få ting som gir mer julestemning enn Alene hjemme. :-D

Fortsatt god jul!

Vutarie said...

iknow :D
"merry christmas you filthy animal




and a happy new year"