Tysktentamen


Jeg har aldri vært så jævlig lei en bok i hele mitt liv. To timer inn i en fem timers lang dag hadde jeg mest lyst til å rive ut alle sidene i den blå ordboken fra Kunnskapsforlaget, og pælme restene i en vegg eller noe.
Men det kunne jeg selvfølgelig ikke. For uansett hvor mye jeg mislikte den boken, var den min eneste redning, og mitt eneste håp til å noen gang komme gjennom de tre siste timene på en noenlunde ok måte.

Jeg møtte opp klokken fem over åtte, og satt og ventet ved den PCen jeg var blitt tildelt til klokken var kvart over. Jeg leste nøye gjennom arket hvor det stod hvor vi skulle lagre filen vår og hva den skulle hete, og jeg lurte på hvilken idiot av et menneske som forventet at vi skulle levere filen vår på It's Learning når all tilgang til internett var sperret.

Jeg tok opp bøker og stablet dem i en pen haug, jeg la klementiner på rekke og rad, satte vannflasken ved siden av. Jeg fant frem pennalet og et ark til å kladde på. Jeg tok av meg skoene, myket opp fingrene, og tenkte at dette går nok bra, selv om jeg ikke har øvd en dritt, selv om jeg ikke har åpnet tyskboken.

Dette er om mulig første gangen jeg har fått rett i den påstanden, at å ikke øve faktisk har funket helt fint. For vi har lært om mennesker, om krigen og om Mozart, vi har hatt lytteprøve til Einstein, og vi har hatt fremføring om diverse byer. Tentamen though, den som skal reflektere alt vi har lært i år, den handlet om troll. Ikke spør meg hvorfor.

Jeg brukte en time på å oversette teksten vi skulle svare på spørsmål til, bare på å forstå den sånn halvveis, skjønne sånn cirka hva det dreide seg om. Og så skrev jeg. Jeg skrev om hvordan troll har moseskjegg og en skog til hår, jeg skrev om hvordan de hater å spise ny sten og at de ikke liker fuglekvitter. Jeg skrev at om du vil unngå et troll er det smart å kle seg ut som et tre og øve på trebevegelser så det virker naturtro. Jeg skrev at du bør ikke klatre på høye fjelltopper, for det kan hende du tråkker et troll i fjeset, og ingen liker å bli tråkket i fjeset. Alt dette knotet jeg ned på halvdårlig tysk, mens jeg strevde med å finne kjønn, lurte på om det skulle være dativ eller akkusativ, og hvilket ord konjunksjonen min skulle peke tilbake på.

Men jeg fullførte. Jeg leverte inn to sider, to sider jeg helst aldri vil se igjen, og ordboken min overlevde. Jeg har stuet den inn i skapet mitt, og forhåpentligvis ser jeg den ikke igjen før neste prøve, når jeg igjen sitter der og føler meg mer håpløs enn en gris som skal spille piano.

It's the most wonderful time of the year,
with the kids jingle belling, and everyone telling you
"be of good cheer"

It's the most wonderful time of the year.

9 spiser syltetøy:

maren said...

haha!

oh wow, jeg liker din blogg og, very much! du skriver morsomt, ikke mange som gjør det.

Vutarie said...

haha, takk :D

Fie said...

Herregud, du skriver så bra, du skriver så bra, du skriver så bra!

Tysktentamen høres ut som noe skikkelig drit. Hadde det vært meg, hadde jeg vært så motløs at jeg ikke hadde levert en gang, noe jeg faktisk har gjort litt for ofte.

Men du som er så flink til å skrive, du lurer nok til deg en god karakter likevel, for du kan nok få selv tysk til å høres vakkert ut.

Fie said...

Hurra for klementiner, btw!

Vutarie said...

haha, jeg vet. TYSK og TENTAMEN. it's made to fail. og takktakktakk for fin kommentar.

klementiner er nam <3

Alt jeg skriver er jug said...

Jeg tror du er den første i hele verden som linker til meg. Det var søtt.

Anonymous said...

Bonjour I'd love to thank you for such a terrific made forum!
Just thought this would be a perfect way to introduce myself!

Sincerely,
Monte Phil
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/valentines-day-party-supplies.html]valentines day Party Supplies[/url].

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Takk for en interessant blogg