O, Ohio


Jeg stod på bussholdeplassen, helt alene. Ingen biler, ingen mennesker, ingenting egentlig, og The National Lights smøg seg inn øregangene fra ipoden i lommen.

"Make your business known
there ain't no house
with no name on the front porch, no more"

Jeg la hodet bakover, pustet. Så røyken fra min egen munn virvle oppover mot en nesten svart himmel, og forsvinne, og jeg følte meg underlig våken. Omgivelsene var dekket av et tynt lag frost, som om værgudene der oppe hadde drysset melis på bollene sine og sølt litt utenfor. Akkurat sånn så det ut, som om hele verden var en kake med hvit glasur, glasur som knaste under føttene og la seg på greinene. Det var kaldt ute, kaldt nok til at kinnene ble frosne og det stakk i nesen, men ikke så kaldt at jeg frøs. Så kaldt at det var behagelig, så kaldt at jeg ikke hadde noe i mot å stå på en forlatt bussplass. Hvertfall helt til bussen kom, med en luft fylt av alkoholstank, og slappe, utslitte mennesker som lutet i setene sine.

"We took it down
Just left that,
This one
On our own"

Jeg gikk tur i dag. I natt hadde det kommet enda mer frost, den vil liksom ikke forsvinne igjen. Jeg gikk tur, og himmelen var blå, og kinnene mine ble røde, men fremdeles frøs jeg ikke. I akebakken var en far og en sønn ute å akte, og i skogen møtte jeg et gammelt ektepar. Bortsett fra det var det ganske folketomt, bare skikkelser som dukket opp på avstand og forsvant igjen. Jeg hang over gjerdet og så på det pene huset, det som ligger ved siden av blokkene og den røde låven, det som har så stor eplehage og høye vinduer. Jeg vasset gjennom løv dekket av frostkrystaller, og tuppene av skoene mine ble farget hvite. Jeg tok bilder med kameraet mitt, av den blå himmelen, av solen som skinte så pent på en frossen pytt, av veien som aldri tok slutt.

"And that got me laughing
And that got me to thinking
Nobody goes home"







5 spiser syltetøy:

Lena said...

Det er virkelig vakkert når det er slikt ute.. jeg elsker frost, tåke og lange turer om kvelden. Ren idyll!

Nora said...

Fine bilder, fikk nesten hjemlengsel jo..hehe:) Jeg lærte sønnen til de som bor i det store fine huset å stå på slalom en gang for lenge siden;)

Vutarie said...

lena: mhm, jeg vet :)

nora: haha, gøy :P

Fie said...

Jeg har ikke sett noe frost denne vinteren enda. :/ Tror ikke det er kaldt nok. Vakkert skrevet, som alltid.

Vutarie said...

aw :/ det kommer nok! :D