You cannot stop the rhythm

'Cause my world keep spinning round and round,
And my heart's keeping time to the speed of sound
I was lost till I heard the drums, then I found my way

Det er smil, det er kjoler, det er glam og glitter og shimmy shimmy. Det er direktesendt tv, det er stive hårsveiser, det er drama og forelskelse og klasseskiller.
Det er Hairspray

Jeg sitter i en sal full av andre mennesker, reklamen er slutt, mobiler er avslått, og vi kommer i fugleperspektiv zoomende inn på en by kalt Baltimore, og inn i jenta Tracys liv.
Jeg spiser smågodt, bit etter bit, og etter kort stund oppdager jeg at jeg smiler for meg selv, for o' boy er denne filmen søt.
"But we're gonna shake and shimmy it, and have some fun, 'cause you can't stop the motion of the ocean, or the sun in the sky" synges det, og det rykker i dansefoten, for jeg vil også wonder if I wanna, but never ask why, jeg vil sprayes ned av hårspray og gjemme meg i en gedigen hårsprayboks. Jeg vil danse the chicken dans, og faktisk, om det er så gøy å sitte igjen - la meg sove i historietimene. Jeg vil danse på en skolebuss, prøve rosa paljettkjoler (can you even imagine?) og slå til en politimann med demonstrasjonsskiltet mitt.

Det er digg å kunne gå ut av en kinosal med et smil i fjeset, og selv om det er kaldt og mørkt ute, er man full av solskinn på innsiden, uansett hvor teit det enn høres ut. Man bruser over av musikk, sang, og ikke minst - glede. Man vil ta en Fame og danse litt i gatene. Man vil bumpe inn i Link, kicke shiten ut av Amber, og se John Travolta utkledd som kvinne riste løs så godt hanhun klarer. Det er musikal som man kjenner det, og du burde gå og se denne filmen. Hvorfor sa du? 'CAUSE YOU CAN'T STOP THE BEEAAAAT




2 spiser syltetøy:

Nora said...

oh den har jeg lyst til å se også:) så den nye norske filmen igår jeg, switch.. den var kul..hehe. skikkelig klisje og forutsigbar, med en veldig søt hovedperson:)

ps: jeg har fått blogg også nå! hurra.

Aida said...

Hairspray er virkelig bra. Synes poenget er så fint, intregrering av svarte i samfunnet. Man blir glad av å se den! : D